louis feuillade

louis feuillade

Les Vampires (1915)

3w ago
SOURCE  

Description

http://www.facebook.com/sinegoz Yönetmen: Louis Feuillade Louis Feuillade'ın bu efsanevi yapıtı, kilometre taşı bir film dizisi (seriyal) ve sonraki yıllarda Jean Renoir'la Orson VVelles'in daha üst düzeye taşıyacağı alan derinliği estetiğinin habercisi olmasının yanı sıra gerçeküstücülük akımının birinci dereceden kuzeni olarak nitelenir; ama etkisini en fazla, gerilim filmlerinin gelişimi üzerinde göstermiştir. En heyecanlı yerinde kesilme özelliğinden yoksun, bîrbiriyle pek bağlantılı olmayan, değişik uzunluklardaki on bölümden oluşan Vampirler, film dizileriyle dizi filmler arasında bir yerde durur. Genellikle tutarsız olan iç içe geçmiş olay örgüsü, bir grup gösterişli Parisli'den oluşan suç çetesi Vampirlerle amansız düşmanları olan muhabir Philippe Guerande'ın (Edouard Mathe) çevresinde gelişiyor. Suç işlerken çoğunlukla baştan aşağı simsiyah daracık giysiler giyip kapüşon takan, kılık değiştirme ustası, Vampirler'e, hem Vampirler'in hem de Vampirler dizisinin can damarını oluşturan vampımsı Irma Vep'in (adı Vampire'ın anagramıdır) sadakatle hizmet ettiği, peş peşe öldürülen dört büyük vampir önderlik eder. Bu rolüyle bir yıldız olan Musidora'nın şehvetli bir enerjiyle perdeye yansıttığı Irma, filmin en çekici karakteridir; soluk benizli kahraman Guerande'yle rol kesen komik yardımcısı Mazmette'e (Marcel Levesque) açık bir şekilde üstünlük sağlar. Onun karizması, filmin 'iyiyle kötünün savaşı' temasını baltalar ve bir ölçüde ahlak dışı olan yaklaşımını destekler; filmin bu yönü, iyi adamlarla kötü adamların çoğunlukla aynı hileli yöntemleri kullanmasıyla ve finalde Vampirler'in rahatsız edici düzeyde vahşice katledilmesiyle pekişir. Vampirler, polisiye filmlere ve perili ev gerilimlerine çok benzer bir şekilde, bir yandan çok sağlam görünen bir burjuva dünya düzeni yaratırken bir yandan da bu düzeni baltalar. Her şatonun ve otelin kalın döşemeleri ve duvarları, tuzak kapılarla ve gizli geçitlerle geçirgen hale gelir. Kocaman şömineler, Paris'in çatılarında maymunlar gibi seğirten ve drenaj borularından inip çıkan suikastçılara ve hırsızlara geçit olarak hizmet eder. Taksilerin tepelerinde kaçak yolcular cirit atar ve zeminlerine kaçakları uygun mazgal deliklerinde bırakmak için kapaklar açılır. Bir noktada, kahraman üst kattaki dairesinin penceresinden, hiçbir şeyden şüphelenmeksizin başını uzattığı zaman aşağıdan savrulan bir tel boynuna dolanıp onu aşağı çeker; daha ağzını açıp 'Irma Vep' diyecek fırsatı bulamadan büyük bir sepetin içine tıkılır ve bir taksiyle oradan hızla uzaklaştırılır. Bir başka sahnede, şömineli bir duvar açılıp içinden büyük bir top çıkar; top pencereye doğru kayarak güllelerini yakındaki bir kabareye boşaltır. Kararlı bir havailik sergileyen bu atmosferi güçlendiren hikaye, kanunun her iki tarafındaki aldatıcı görünümleri içeren bir dizi dahiyane dönüşün çevresinde gelişir: 'ölü' karakterler canlanır, toplumun temel direklerinin (bir rahip, bir hakim, bir polis memuru) Vampirler'den olduğu ortaya çıkar ve Vampirler'in kılık değiştirmiş kanun adamları olduğu anlaşılır. Gerilim filmlerinin evriminde büyük önem taşıyan ve Feuillade'ı türün büyük öncülerinden biri yapan şey, yönetmenin aynı anda hem ciddi hem rüya gibi, hem çok tanıdık hem de heyecan verici düzeyde yabancı iki dünyayı, kapsamlı ve yaratıcı bir boyutta oluşturma yeteneğidir.