2001: a space odyssey

2001: a space odyssey

Tarkovski’ye göre Bilim Kurgu ve Solaris

12h ago
SOURCE  

Description

TÜM VİDEOLARIM ► https://youtube.com/barisozcan/videos VLOG SERİSİ ► http://bit.ly/barisozcan-VLOG OKU SERİSİ ► http://bit.ly/oku-serisi STT SERİSİ ► http://bit.ly/stt-serisi Solaris (Part 1) https://www.youtube.com/watch?v=GG9Anstjlro Solaris (Part 2) https://www.youtube.com/watch?v=yOGHMmKpASk Bilim kurgu filmlerinden ne beklersiniz? Görsel efektler, robotlar, zamanda yolculuk... Bunların hiç birisi Solaris’te yok. Çünkü bu filmin yönetmeni Andrei Tarkovsky. Benim en favori yönetmenlerimden biri. Bir de Ingmar Bergman’ın. Bir de Akira Kurosawa’nın. Gelmiş geçmiş en yetenekli yönetmenlerin en çok saygı duyduğu yönetmenlerden biri. Hayatı bir yansıma, bir rüya olarak yakalayıp yeni bir film diliyle aktarabilmeyi başarmış bir şair, felsefeci, yönetmen. Hayatında toplam 7 tane film çekti. Bunlardan iki tanesi bilim kurgu filmi. Ve aslına bakarsanız bu türü başkalarının anladığı gibi yorumlamıyor. Bilim ve kurgu. Bir başka deyişle dünya hakkındaki bilgimizi arttıran bilim ve dünya hakkındaki duygularımıza tercüman olan sanat. Biraz da Solaris’ten bahsedelim mi? “Spoiler” kaygısı taşıyanlar şu andan itibaren filmin kendisini izlemeye başlasınlar. Ben genellikle böyle bir kaygı taşımam. İyi filmlerin “spoiler”la bozulamayacağını düşünürüm. Bir kaç spoiler yüzünden o film izlenemez hale geliyorsa çok da önemli bir film değildir bana göre. İyi bir filmi, daha doğrusu iyi bir sanat eserini tekrar tekrar izleyebilirsiniz, dinleyebilirsiniz. Solaris, bilim kurgu yazarı Stanislaw Lem’in bir romanı. Yazar, uzaylılarla karşılaşma durumunda, onlarla iletişim kurmanın imkansızlığı üzerine kurgulamıştır bu romanı. Onun bu boyutunu değiştirdiği için de yönetmen Tarkovsky’ye biraz kızar. Uzayda geçen bir “suç ve ceza” yaptığını söyler. Oysa Tarkovsky, tıpkı Kubrick’in 2001 Uzay Macerası’nda yaptığı gibi Solaris’de cevaptan çok soru üretir ve izleyiciler olarak bizden bu sorular üzerinde düşünmemizi ister. Uzaylıların dünyamızı ziyareti temasının tersine, filmde insanlar uzaydaki bir gezegeni “Solaris”i ziyaret eder. Solaris okyanusla kaplı bir gezegendir. Interstellar’ı hatırladınız mı? Durun daha pek çok bilim kurgu filmi Solaris’ten ilham aldı. Gezegeni kaplayan okyanus, aslında devasa bir beyin. Uzaylı bir zeka. Ve insan aklını okuyabiliyor. Dahası bu derin okyanus, en derine saklanmış anılarınıza nüfuz edebiliyor. Hatta onları canlandırıyor. İnsanlar bu gezegeni gözlemlemek için onun yörüngesine bir uzay istasyonu oturtuyor. Ancak ironik olarak gezegen onları gözlemlemeye başlıyor. Solaris’i izlemeden önce kendinizi hazırlayın. Bu alışık olduğunuz türden ve kolay izlenebilen bir film değil. Sabırlı olmanız gerekiyor. Filmin dünyasına girebilmek için onu yapan yönetmenin zihin dünyasına girmelisiniz. Solaris gibi davranmalısınız. Yönetmenin yazdığı günlükleri ve kitapları okuyabilirsiniz. Filmin içinde görsel efektlerle süslü uzay yolculukları bulamayacaksınız. Son derece kısıtlı şartlarda ve çok düşük bütçeyle çekilen bir film bu. Işık hızında gerçekleşen gösterişli bir uzay yolculuğu yerine yaklaşık 5 dakika boyunca yollarda geçen bir sekans izleyeceksiniz. Orada göreceğiniz araba saatte 55 km hızla giderken ve sizin sabrınızı test ederken onun üstünde bulunduğu dünya adlı devasa uzay gemisinin ondan 2000 kat daha hızlı hareket ettiği aklınıza gelecek. Videonun tam metni, kaynaklar ve linkler web sitemde: http://barisozcan.com/tarkovskiye-gore-bilim-kurgu-ve-solaris Müzik: Edward Artemiev - Solaris Theme - Bach Bach - Ich habe genug, BWV 82 - 1. Aria: "Ich habe genug" (Justin T. Plank - Margaret McDonald) Filmler: Solaris (1972) 2001: A Space Odyssey (1968) Interstellar (2014) WALL·E (2008) Copyright Disclaimer Under Section 107 of the Copyright Act 1976, allowance is made for "fair use" for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching, scholarship, and research. Fair use is a use permitted by copyright statute that might otherwise be infringing. Non-profit, educational or personal use tips the balance in ...